Το αλκοόλ στη καραντίνα και τη διατροφή μας

Σύμφωνα με μία νέα αμερικανική επιστημονική μελέτη που δημοσιεύτηκε στο αμερικανικό περιοδικό για θέματα ουσιών «American Journal of Drug and Alcohol Abuse», όσο περισσότερο χρόνο είναι υποχρεωμένοι οι άνθρωποι να μείνουν στο σπίτι τους λόγω του lockdown της πανδημίας τόσο αυξάνεται η πιθανότητα να κάνουν υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ.


Πιο συγκεκριμένα, κάθε εβδομάδα παράτασης ενός lockdown υπολογίστηκε ότι αυξάνει κατά 19% τον κίνδυνο υπερκατανάλωσης αλκοόλ, δηλαδή μέσα σε δύο ώρες να πιεί ένας άνδρας περισσότερα από πέντε ποτά και μία γυναίκα πάνω από τέσσερα. Ο κίνδυνος είναι μεγαλύτερος για όσους έχουν κατάθλιψη ή ιστορικό αλκοολισμού.



Τι είναι όμως το αλκοόλ;


Το αλκοόλ είναι μια χημική ουσία η οποία προκύπτει από τη ζύμωση υδατανθράκων που περιέχονται σε φυτικά προϊόντα (σταφύλια, κριθάρι). Είναι ένα μη απαραίτητο για τον οργανισμό μας θρεπτικό συστατικό και μας αποδίδει 7 θερμίδες ανά γραμμάριο (σχεδόν όσο και το λίπος όπου αποδίδει 9 θερμίδες ανά γραμμάριο). Τα αλκοολούχα ποτά διαχωρίζονται στις εξής κατηγορίες: μπύρα (περίπου 5% αλκοόλ), κρασί (περίπου 12-15% αλκοόλ) και αποστάγματα (περίπου 40% αλκοόλ).


Επιπλέον, απορροφάται γρήγορα και πλήρως από το στομάχι και το έντερο. Η κατανάλωση με άδειο στομάχι και η παρουσία ανθρακικού (διοξειδίου του άνθρακα) αυξάνουν την απορρόφηση, ενώ η κατανάλωση κατά τη διάρκεια ή μετά από γεύμα μειώνει το ρυθμό απορρόφησης.


Η είσοδος του αλκοόλ στην κυκλοφορία του αίματος ξεκινά 10 λεπτά μετά την κατανάλωσή του και φτάνει στη μέγιστη τιμή σε 40-75 λεπτά. Το αλκοόλ παραμένει στην κυκλοφορία του αίματος μέχρι το ήπαρ (συκώτι) να το διασπάσει. Ο ρυθμός με τον οποίο το ήπαρ έχει τη δυνατότητα να διασπά το αλκοόλ είναι περιορισμένος (περίπου 1 ποτό την ώρα) και πέραν αυτού τα επίπεδα αλκοόλ στο αίμα συνεχώς αυξάνουν, με τοξικές συνέπειες.


Ποτό και δίαιτα


Σύμφωνα με τις διεθνείς συστάσεις, η ποσότητα αλκοόλ που συστήνεται είναι 1 ποτό ημερησίως για τις γυναίκες και 2 για τους άντρες. Ως 1 ποτό ορίζεται 1 ποτήρι κρασί (150 ml), 1 μπουκάλι/κουτάκι μπύρα (330 ml) ή 1 δόση αποστάγματος (45 ml).


Όταν επιθυμείτε να καταναλώσετε αλκοόλ, φροντίστε να μειώσετε κάποιες θερμίδες από το φαγητό σας ή να ασκηθείτε περισσότερο. Εάν πίνετε για λόγους υγείας, το αλκοόλ μπορεί να μειώσει τις πιθανότητες εμφάνισης εγκεφαλικού επεισοδίου και καρδιαγγειακών παθήσεων. Να ξέρετε ότι όσο πιο σκέτο είναι το ποτό σας, τόσο λιγότερες θερμίδες περιέχει. Πείτε όχι σε συνδυασμούς ποτών με ζάχαρη και αναψυκτικά που προσθέτουν περιττές και ανεπιθύμητες θερμίδες.


Ποια ποτά έχουν τις περισσότερες θερμίδες;


Τα ποτά όπως βότκα, ρούμι, τζιν, ουίσκι σκέτο ή με πάγο, περιέχουν περίπου 100 θερμίδες ανά 45 ml σερβιρίσματος, στα κρασιά λευκά ή κόκκινα, μια μερίδα αποδίδει περίπου 80-85 θερμίδες, ενώ τα γλυκά κρασιά περίπου 105 θερμίδες. Προσοχή στα ποτά που περιέχουν κρέμα και στα κοκτέιλ, αφού περιέχουν πάνω από 200 θερμίδες αλλά και στα ποτά τύπου τσικουδιά, ούζο, τσίπουρο τα οποία δεν είναι άμοιρα θερμίδων αφού 1 ποτηράκι αποδίδει περίπου 150 θερμίδες.



Υπερκατανάλωση του αλκοόλ


Η υπερκατανάλωση μπορεί να οδηγήσει σε σειρά δυσάρεστων συνεπειών οι οποίες είναι:

  • Παχυσαρκία: το αλκοόλ έχει σχεδόν τις ίδιες θερμίδες με το λίπος και η αυξημένη κατανάλωσή του εκτοπίζει άλλα θρεπτικά συστατικά από τη διατροφή μας. Η κατανάλωση του συχνά συνοδεύεται με άλλες θερμιδογόνες τροφές(πατατάκια, ξηρούς καρπούς, μεζέδες) που επίσης οδηγούν σε αύξηση βάρους.

  • Υπέρταση: άτομα με χρόνια υπέρταση και μεγάλη κατανάλωση αλκοόλ (πάνω από 3 ποτά τη μέρα) εμφανίζουν μείωση της δραστικότητας των αντιυπερτασικών φαρμάκων και μπορεί να οδηγηθούν ακόμα και σε εγκεφαλικό.

  • Στομαχικά προβλήματα: το αλκοόλ μπορεί να προκαλέσει την εμφάνιση γαστρίτιδας και πεπτικού έλκους.

  • Ηπατικά προβλήματα: το συκώτι είναι το πρώτο όργανο που προσβάλλεται από την κατάχρηση του αλκοόλ.

  • Καρκίνος: το αλκοόλ αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης πολλών μορφών καρκίνου (στόματος, φάρυγγα, λάρυγγα, οισοφάγου, ήπατος, παγκρέατος, μαστού).

  • Ψυχοκοινωνικά προβλήματα: το αλκοόλ επιδρά αρνητικά στην κοινωνικότητα και στην ψυχολογία και οδηγεί στην εκδήλωση βίας, στην αύξηση της εγκληματικότητας, σε οικογενειακά προβλήματα, κοινωνικό αποκλεισμό και στην μείωση της παραγωγικότητας στην εργασία.

  • Εθισμός: ο εθισμός στο αλκοόλ είναι αντίστοιχος αυτού των ναρκωτικών και αποτελεί χρόνιο και δυσεπίλυτο πρόβλημα. Εκτός από τον αλκοολισμό, ένα όλο και συχνότερο φαινόμενο ειδικά στους νέους είναι η μεμονωμένη κατάχρηση αλκοόλ. Στην περίπτωση αυτή μπορεί να μην υπάρχει εξάρτηση, όμως το άτομο καταφεύγει σε συχνή και αυξημένη κατανάλωση (πάνω από 5 ποτά σε ένα βράδυ).

  • Τροχαία ατυχήματα: το αλκοόλ μειώνει τα αντανακλαστικά και ευθύνεται σε μεγάλο βαθμό για την αύξηση του αριθμού των τροχαίων ατυχημάτων τις νυχτερινές και πρώτες πρωινές ώρες.

  • Θάνατος: σύμφωνα με το τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας το αλκοόλ προκαλεί 1,8 εκατομμύρια θανάτους το χρόνο.

Σε γενικές γραμμές, η μέτρια κατανάλωση αλκοόλ μπορεί να συμπεριληφθεί σε ένα πρόγραμμα απώλειας βάρους, αρκεί να προσέξετε πόσο θα πιείτε και τι θα καταναλώσετε μαζί με το ποτό σας, γιατί τις περισσότερες φορές τα συνοδευτικά των ποτών είναι αυτά που είναι πλούσια σε θερμίδες! Σε έναν υγιεινό τρόπο ζωής δεν αποκλείεται η κατανάλωση αλκοολούχων ποτών, αρκεί η κατανάλωση να γίνεται με μέτρο.




Πηγή:


Weerakoon, S., Jetelina, K. and Knell, G. – Longer time spent at home during COVID-19 pandemic is associated with binge drinking among US adults

Rehm J., Shield D. K., Rehm X. M., Gmel G. – Alcohol consumption, alcohol dependence and attributable burden of disease in Europe, Potential gains from effective interventions for alcohol dependence

WHO – Road safety project manuals for alcohol

WHO – Global status report on alcohol and health

  • YouTube
  • Black Twitter Icon

info.fitnessworldgr@gmail.com

Αθήνα, Ελλάδα