• dorazaxari

Τι γνωρίζετε για το πορτοκάλι;

Τα πορτοκάλια ανήκουν στην οικογένεια των εσπεριδοειδών και έχουν καταγωγή από την Ινδία και την Κίνα. Οι πιο κοινές ποικιλίες είναι οι: βαλέντσια, μέρλιν, σαγκουίνι, σουλτανί, Χίου και Άρτας. Τα πορτοκάλια διατίθενται συνήθως από το φθινόπωρο μέχρι την άνοιξη, με εξαίρεση ορισμένες ποικιλίες, που με τις κατάλληλες συνθήκες δίνουν καρπούς και το καλοκαίρι.


Διατροφική αξία:

  • Τα πορτοκάλια είναι γνωστά για την περιεκτικότητά τους σε βιταμίνη C, η οποία είναι ένα ισχυρό αντιοξειδωτικό, βοηθώντας στην προστασία των κυττάρων μας από πιθανές βλάβες και συμβάλλει στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος. Μόνο ένα μεσαίο πορτοκάλι θα εξασφαλίσει την συνιστώμενη ημερήσια δόση της βιταμίνης C για ενήλικες.

  • Περιέχουν φλαβονόνες, όπου σύμφωνα με έρευνες, βοηθούν στη ενίσχυση του ανθρώπινου οργανισμού και τον προστατεύουν από καρδιαγγειακές παθήσεις, καρκίνους, ενώ παράλληλα διαθέτουν αντιφλεγμονώδη, αντιική και αντιμικροβιακή δράση.

  • Επίσης, περιέχει χολίνη και ζεαξανθίνη και καροτενοειδή. Η χολίνη είναι μια σημαντική θρεπτική ουσία που βοηθάει στον ύπνο, την κίνηση των μυών, τη μάθηση και τη μνήμη. Ενώ, η ζεαξανθίνη και τα καροτενοειδή έχουν αντιοξειδωτικές επιδράσεις και έχουν αποδειχθεί ότι έχουν αντίστροφη σχέση με τα συνολικά ποσοστά καρκίνου και καρκίνο του προστάτη ειδικότερα.





















Τα οφέλη στην υγεία:


Τα θρεπτικά συστατικά των πορτοκαλιών συμβάλλουν στην:

  1. Αρτηριακή πίεση, καθώς τα πορτοκάλια περιέχουν υψηλή ποσότητα καλίου και σχεδόν καθόλου νάτριο. Η διατήρηση χαμηλής πρόσληψης νατρίου είναι απαραίτητη για τη μείωση της αρτηριακής πίεσης, ωστόσο η αύξηση της πρόσληψης καλίου μπορεί να είναι εξίσου σημαντική εξαιτίας των επιδράσεων αγγειοδιαστολής.

  2. Πρόληψη καρκίνου, το πορτοκάλι ως εξαιρετική πηγή της ισχυρής αντιοξειδωτικής βιταμίνης C, μπορεί να βοηθήσει στην καταπολέμηση του σχηματισμού ελεύθερων ριζών που είναι γνωστό ότι μπορεί να προκαλέσουν καρκίνο.

  3. Υγεία του δέρματος, αφού η αντιοξειδωτική βιταμίνη C, όταν τρώγεται στη φυσική της μορφή (όπως σε πορτοκάλι), μπορεί να βοηθήσει στην καταπολέμηση της βλάβης του δέρματος από τον ήλιο και τη ρύπανση, να μειώσει τις ρυτίδες και να βελτιώσει τη συνολική υφή του δέρματος.

Το συνήθεις δίλλημα, φρούτο ή χυμό;


Αρχικά να τονίσουμε ότι αναφερόμαστε μόνο στον φρεσκοστυμμένο και όχι σε συσκευασμένο χυμό. Σε ένα ποτήρι μπορούμε να πιούμε τον χυμό από 3 έως και 6 πορτοκάλια, ανάλογα με το μέγεθος του ποτηριού και το πόσο χυμώδη είναι τα πορτοκάλια.

Ένα ποτήρι των 150ml δίνει στον οργανισμό μας 16 γραμμάρια υδατανθράκων, εκ των οποίων τα 13 είναι απλά σάκχαρα, 75mg βιταμίνης C, 300mg καλίου, 50mg φολικού οξέος και περίπου 70 θερμίδες.


Όμως, η διαφορά του χυμού με το ολόκληρο πορτοκάλι είναι ότι ο φλοιός του πορτοκαλιού είναι πλούσιος σε αιθέρια έλαια που του δίνουν το χαρακτηριστικό και έντονο άρωμά του και περιέχει περισσότερη βιταμίνη C από όλο το υπόλοιπο φρούτο μαζί. Το ίδιο ισχύει και για τις υπόλοιπες βιταμίνες, τα μέταλλα και τα ιχνοστοιχεία, ενώ κάτω από τη φλούδα βρίσκεται η λευκή σάρκα του πορτοκαλιού που είναι πλούσια σε φλαβονοειδή.


Η φλούδα πορτοκαλιού περιέχει στην πραγματικότητα υψηλότερες ποσότητες συγκεκριμένων θρεπτικών ουσιών από ότι η σάρκα, οπότε χρησιμοποιώντας συνταγές που περιέχουν ξύσμα από πορτοκάλι, θα ενισχύσετε ακόμα περισσότερο την διατροφή σας. Αξίζει να γνωρίζουμε ότι 1 μικρό πορτοκάλι(περίπου 180g) περιέχει μόλις 15g υδατανθράκων και 60 kcal αν το φάμε ενώ σε χυμό η αντιστοιχία ειναι 1/2 φλιτζάνι( 240ml ).


Επιπλέον, κάθε φορά που στύβουμε ένα φρούτο ή ένα λαχανικό, μέρος των βιταμινών του χάνεται με την ίδια τη διαδικασία του στυψίματος και με τα υπολείμματα που συνήθως πετάμε και ακόμα χάνονται σχεδόν όλες τις φυτικές του ίνες. Αν εξεταστεί η ποσότητα φυτικών ινών στο χυμό σε σύγκριση με 1 κούπα κομματιών πορτοκαλιού, είναι 0,7 γραμμάρια και 4,3 γραμμάρια αντίστοιχα!

Πώς μπορούμε να καταναλώσουμε το πορτοκάλι αλλιώς;

  • Κάντε μία φρουτοσαλάτα με μήλο, μπανάνα , πορτοκάλι, ρόδι, βρόμη και γιαούρτι ή και άλλο συνδυασμό φρούτων

  • Προσθέστε μερικές φέτες πορτοκαλιού στη σαλάτα σας. Ακόμη, μπορείτε να προσθέσετε αμύγδαλα ή και αποξηραμένα κρανμπερί ,λίγες φέτες κοτόπουλου, ντοματίνια και ρόδι

  • Αρωματίστε διάφορα γλυκά ή φαγητά με το χυμό ή το ξύσμα του πορτοκαλιού. Με 200g βρώμη, 375 ml γάλα και ξύσμα πορτοκαλιού φτιάξτε πεντανόστιμα pancakes

  • Κάντε το πρωινό σας smoothie! Θα χρειαστείτε 1/2 φλιτζ. χυμό πορτοκάλι φρεσκοστημένο, 6 φέτες ανανά και 1/2 μπανάνα, όλα μαζί στο μπλέντερ και έτοιμο!



*Πηγές:

bbcgoodfood.com

healthline.com

U.S. DEPARTMENT OF AGRICULTURE


  • YouTube
  • Black Twitter Icon

info.fitnessworldgr@gmail.com

Αθήνα, Ελλάδα