Τι γνωρίζετε για τη σοκολάτα;

Ενημερώθηκε: Φεβ 11

Η σοκολάτα είναι ένα νόμισμα με δύο όψεις. Από τη μια πλευρά είναι τα οφέλη, από την άλλη πλευρά τα μειονεκτήματα που επιφέρει η κατανάλωσή της.


Θεωρείται ένα από τα πιο θρεπτικά φυσικά προϊόντα. Δίνει ενέργεια, είναι τονωτική και αποτελεί πλούσια πηγή ζωτικότητας για τον ανθρώπινο οργανισμό.


Περιέχει όλα τα μακροθρεπτικά συστατικά, δηλαδή υδατάνθρακες, πρωτεΐνες και λίπη, διαιτητικές ίνες, καφεΐνη, μέταλλα και ιχνοστοιχεία, όπως ασβέστιο, φώσφορο, μαγνήσιο, σίδηρο, ψευδάργυρο και χαλκό, αλλά και ένα πλήθος από βιταμίνες, όπως βιταμίνη Α και Ε.



Είδη σοκολάτας:

  • Η πικρή σοκολάτα ή σοκολάτα υγείας ή μαύρη σοκολάτα, περιέχει το περισσότερο κακάο, όπου η περιεκτικότητά του ξεκινά από 40% και φτάνει τα 75-80% ενώ, δεν έχει καθόλου γάλα και τα υπόλοιπα συστατικά είναι ζάχαρη και βούτυρο κακάο.

  • Η σοκολάτα γάλακτος, περιέχει ότι και η πικρή σοκολάτα αλλά και γάλα

  • Γεμιστή σοκολάτα, περιέχει ότι και η σοκολάτα γάλακτος με επιπλέον φρούτα ή ξηρούς καρπούς. Υπάρχουν φυσικά και πικρές σοκολάτες γεμιστές

  • Λευκή σοκολάτα, περιέχει ζάχαρη, βούτυρο κακάο, όχι όμως κακάο. Ουσιαστικά η λευκή σοκολάτα δεν είναι σοκολάτα επειδή δεν περιέχει καθόλου κακαόμαζα. Tο λίπος προέρχεται από το κακαοβούτυρο.

Μαύρη σοκολάτα, μια υγιεινή επιλογή ή όχι;


Το κακάο είναι πλούσιο σε πολυφαινόλες, και συγκεκριμένα σε φλαβανόλες. Οι φλαβανόλες συνεισφέρουν στη μείωση της υπεροξείδωσης των λιπιδίων. Η μαύρη σοκολάτα περιέχει έως και 2-3 φορές περισσότερα στερεά κακάο (τα οποία είναι πλούσια σε φλαβανόλες) από τη σοκολάτα γάλακτος.


Επιπλέον, οι φλαβανόλες φαίνεται να υποστηρίζουν την παραγωγή του νιτρικού οξειδίου στο ενδοθήλιο, το οποίο βοηθά στη χαλάρωση των αιμοφόρων αγγείων και στη βελτίωση της ροής του αίματος, μειώνοντας έτσι την πίεση του αίματος. Ακόμα, μπορούν να αυξήσουν τη συγκέντρωση της HDL χοληστερόλης, ενώ τα λιπαρά οξέα της σοκολάτας μπορούν να τροποποιήσουν τη σύνθεση λιπαρών οξέων της LDL χοληστερόλης και την καθιστούν πιο ανθεκτική σε οξειδωτική βλάβη.


Αξίζει να σημειωθεί ότι η μαύρη σοκολάτα μειώνει την αρτηριακή πίεση και ενισχύει το μεταβολισμό της γλυκόζης με αύξηση της ευαισθησίας στην ινσουλίνη, τόσο σε υγιείς όσο και σε υπερτασικούς. Τα συστατικά της μαύρης σοκολάτας μειώνουν τη συγκέντρωση και συσσώρευση των αιμοπεταλίων, των οποίων η αυξημένη δραστηριότητα και συγκέντρωση συνδέεται με τη θρόμβωση και πιθανή ανάπτυξη αθηρωματικών βλαβών. Επιπρόσθετα, οι προκυανιδίνες της σοκολάτας μπορούν να μειώσουν την παραγωγή φλεγμονωδών κυτταροκινών, που είναι υπαίτιες για πολλές περιπτώσεις καρδιαγγειακών νόσων.



Άλλα οφέλη από την κατανάλωση σοκολάτας:

  • Η κατανάλωση δύο φλιτζανιών ζεστής σοκολάτας την ημέρα θα μπορούσε να βοηθήσει να διατηρηθεί ο εγκέφαλος υγιής και να μειωθεί η μείωση της μνήμης στους ηλικιωμένους.

  • Η κατανάλωση σοκολάτας θα μπορούσε να βοηθήσει να μειωθεί ο κίνδυνος εμφάνισης καρδιακών παθήσεων κατά το ένα τρίτο

  • Όσοι καταναλώνουν 7.5 γραμμαρίων σοκολάτα την ημέρα κατά μέσον όρο, έχουν 40% μικρότερο κίνδυνο να υποστούν καρδιακό ή εγκεφαλικό επεισόδιο, σε σχέση με αυτούς που καταναλώνουν ελάχιστη ή καθόλου

  • Μια μικρή ποσότητα μαύρης σοκολάτας μπορεί να αυξήσει τη διαθεσιμότητα οξυγόνου κατά τη διάρκεια της σωματικής άσκησης.

Η σοκολάτα μπορεί να έχει οφέλη για την υγεία, αλλά μπορεί να έχει και κάποια αρνητικά αποτελέσματα:


Το μειονέκτημα της σοκολάτας είναι η περιεκτικότητά της σε ζάχαρη και λιπαρά. Η προσθήκη ζάχαρης μπορεί να συμβάλει σε χρόνιες παθήσεις όπως ηπατική νόσος, καρδιακές παθήσεις και διαβήτη αλλά και να σημειωθεί ότι η ζάχαρη είναι η αιτία διάβρωσης των δοντιών.. Επίσης, κάποιες σκόνες κακάο και ράβδοι σοκολάτας μπορεί να περιέχουν υψηλά επίπεδα καδμίου και μολύβδου, τα οποία είναι τοξικά για τους νεφρούς, τα οστά και άλλους ιστούς του σώματος.


Συνολικά, η κατανάλωση σοκολάτας μπορεί να έχει οφέλη για την υγεία, αλλά κρύβει και κινδύνους. Όπως πάντα, το μέτρο στην διατροφή είναι το κλειδί για καλύτερη υγεία. Η υπερβολική κατανάλωση οδηγεί σε αντίθετα αποτελέσματα καθώς πάντα θα παραμένει ένα θερμιδογόνο, πλούσιο σε λίπος τρόφιμο. Καλό θα είναι να προτιμάτε τη μαύρη σοκολάτα (υγείας), καθώς είναι πιο θρεπτική από τη λευκή σοκολάτα και τη σοκολάτα γάλακτος, ενώ περιέχει και λιγότερες θερμίδες.



Πηγή:


Cleveland Clinic: Heart-Health Benefits of Chocolate Revealed

Beth Israel Deaconess Medical Center: The Truth About Chocolate and Your Heart

U.S. Food and Drug Administration (2015): “What FDA Learned About Dark Chocolate and Milk Allergies”

Ross, Emma: Dark Chocolate Could Help Hearts

Ingall, Marjorie: Chocolate can do good things for your heart, skin and brain

Joseph Nordqvist: Health benefits and risks of chocolate

  • YouTube
  • Black Twitter Icon

info.fitnessworldgr@gmail.com

Αθήνα, Ελλάδα