Ποια είναι τα οφέλη της Μεσογειακής Διατροφής;

Ισορροπημένη διατροφή είναι αυτή που περιέχει ποικιλία τροφίμων από όλες τις ομάδες σε καθημερινή βάση αλλά και στην κατάλληλη ποσότητα και αναλογία ώστε να αντιστοιχούν στις ανάγκες του ατόμου. Οι ανάγκες αυτές εξαρτώνται από παράγοντες όπως το σωματικό βάρος, το ύψος, το φύλο, η ηλικία, η φυσική δραστηριότητα και η κατάσταση υγείας.

Το πιο γνωστό παράδειγμα μιας ισορροπημένης διατροφής είναι η μεσογειακή διατροφή.

Ο όρος επινοήθηκε από τον φυσιολόγο Άνσελ Κις για να περιγράψει το μοντέλο διατροφής, το οποίο ακολουθούσαν οι λαοί των μεσογειακών χωρών που συμπεριλαμβάνονταν στη Μελέτη των Επτά Χωρών.


Τα οφέλη της μεσογειακής διατροφής


Η ανακάλυψη των οφελών για την υγεία της μεσογειακής διατροφής αποδίδεται στον Αμερικανό επιστήμονα Ancel Keys του University of Minnesota School of Power, ο οποίος επεσήμανε για πρώτη φορά την συσχέτιση μεταξύ των καρδιαγγειακών παθήσεων και διατροφής.


Ο Ancel Keys, κατά τη δεκαετία του '50, είχε παρατηρήσει ένα φαινόμενο στο οποίο δεν μπορούσε αρχικά να δώσει μία ολοκληρωμένη εξήγηση. Συγκεκριμένα, οι φτωχοί πληθυσμοί των μικρών πόλεων της νότιας Ιταλίας ήταν, αντίθετα από τις προβλέψεις, πιο υγιείς από τους ευκατάστατους πολίτες της Νέας Υόρκης, καθώς και από τους συγγενείς τους που είχαν μεταναστεύσει στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής στις αρχές του αιώνα.

Έτσι, ξεκίνησε τη γνωστή μελέτη των επτά χωρών (Φιλανδία, Ολλανδία, Ιταλία, ΗΠΑ, Ελλάδα, Ιαπωνία και την Γιουγκοσλαβία), με σκοπό να διερευνήσει τη σχέση μεταξύ του τρόπου ζωής, διατροφής και καρδιαγγειακών παθήσεων ανάμεσα σε διαφορετικούς πολιτισμούς, ώστε να αποδείξει επιστημονικά την διατροφική αξία της μεσογειακής δίαιτας και τη συνεισφορά της στην υγεία των πληθυσμών που την είχαν υιοθετήσει.


Τα αποτελέσματα της παραπάνω μελέτης έδειξαν ότι οι πληθυσμοί που είχαν υιοθετήσει μια δίαιτα με βάση τη Μεσογειακή Διατροφή παρουσίασαν πολύ χαμηλό ποσοστό χοληστερόλης στο αίμα και κατά συνέπεια χαμηλότερο ποσοστό εμφάνισης στεφανιαίας νόσου.


Χαρακτηρίζεται από σχετικά υψηλή κατανάλωση δημητριακών, λαχανικών, όσπριων, φρούτων, ξηρών καρπών, ψαριών, ελαιόλαδου και από μέτριες ποσότητες κρέατος, γάλακτος και γαλακτοκομικών προϊόντων, ζάχαρης και κρασιού.


Τα φαγητά φυτικής προέλευσης παρέχουν στον οργανισμό απαραίτητα μικρο-θρεπτικά συστατικά (μεταλλικά στοιχεία), διαιτητικές ίνες και αντιοξειδωτικές ουσίες, όπως βιταμίνες E και C. Το ελαιόλαδο αποτελεί πηγή βιταμίνης E και μονοακόρεστου λίπους, το οποίο μειώνει τον κίνδυνο καρδιαγγειακών παθήσεων. Η αφθονία των γαλακτοκομικών προϊόντων σε ασβέστιο είναι σημαντική για τα οστά και την υγεία της καρδιάς. Τέλος, το άσπρο κρέας, τα ψάρια και τα αυγά παρέχουν πρωτεΐνη υψηλής βιολογικής ποιότητας, και ειδικότερα, τα ψάρια μειώνουν τον κίνδυνο χρόνιων καρδιαγγειακών παθήσεων και έχουν αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες.

Επομένως, η μεσογειακή δίαιτα συνδέεται με τη μακροζωία και με την πρόληψη αρκετών χρόνιων παθήσεων. Συγκεκριμένα, έχει συνδεθεί με τη μείωση της συνολικής θνησιμότητας, της θνησιμότητας από καρδιαγγειακές παθήσεις και από καρκίνο, τόσο στη Μεσόγειο όσο και σε μη μεσογειακούς πληθυσμούς. Επιπλέον, σχετίζεται με την πρόληψη και διαχείριση του διαβήτη τύπου 2 και της παχυσαρκίας!


*Πηγή:


Yannakoulia, M., Kontogianni, M. and Scarmeas, N. (2015). Cognitive health and Mediterranean Diet: Just diet or lifestyle pattern?. Ageing Research Reviews, 20, pp.74-78.


Bach-Faig, A., Berry, E., Lairon, D., Reguant, J., Trichopoulou, A., Dernini, S., Medina, F., Battino, M., Belahsen, R., Miranda, G. and Serra-Majem, L. (2011). Mediterranean diet pyramid today. Science and cultural updates. Public Health Nutrition, 14(12A), pp.2274-2284.


Aboul-Enein, B., Puddy, W. and Bernstein, J. (2017). Ancel Benjamin Keys (1904–2004): His early works and the legacy of the modern Mediterranean diet. Journal of Medical Biography, p.096777201772769.


Keys, A., Menotti, A., Aravanis, C., Blackburn, H., Djordevič, B., Buzina, R., Dontas, A., Fidanza, F., Karvonen, M., Kimura, N., Mohaček, I., Nedeljkovič, S., Puddu, V., Punsar, S., Taylor, H., Conti, S., Kromhout, D. and Toshima, H. (1984). The seven countries study: 2,289 deaths in 15 years. Preventive Medicine, 13(2), pp.141-154.

  • YouTube
  • Black Twitter Icon

info.fitnessworldgr@gmail.com

Αθήνα, Ελλάδα