• dorazaxari

Όσα πρέπει να γνωρίζετε για την keto diet

Ενημερώθηκε: 22 Δεκ 2020

Τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότεροι άνθρωποι ακολουθούν με ευλάβεια την κετογονική δίαιτα για την απώλεια βάρους. Βασική αιτία αποτέλεσαν ευρήματα αρκετών επιστημονικών μελετών, σύμφωνα με τα οποία μια διατροφή φτωχή σε υδατάνθρακες αλλά πλούσια σε λιπαρά, μπορεί να αποδειχθεί πιο αποτελεσματική στην απώλεια βάρους απ’ ότι μια δίαιτα με λίγα λιπαρά. Ένα κλασικό πρόγραμμα κετογονικής δίαιτας αποτελείται σε ποσοστό 80% από λιπαρά, 15% πρωτεΐνη και μόλις 5% υδατάνθρακες.


Τι εννοούμε με τον όρο κέτωση;


Ως κέτωση ορίζουμε την κατάσταση κατά την οποία ο οργανισμός δεν έχει επαρκή γλυκόζη για να χρησιμοποιήσει ως καύσιμο και στρέφεται έτσι στη χρήση κετόνων. Οι κετόνες είναι μόρια οξέων που παράγονται και συσσωρεύονται στο σώμα κατά τον μεταβολισμό των λιπών. Άρα, ο στόχος της δίαιτας είναι να προσπαθήσουμε να κάψουμε το ανεπιθύμητο λίπος, αναγκάζοντας τον οργανισμό να μεταβολίσει το λίπος για την ενέργεια που χρειάζεται και όχι τους υδατάνθρακες.



Ποιες τροφές περιλαμβάνονται στην κετογονική δίαιτα;


Η κετογονική δίαιτα βασίζεται στην κατανάλωση τροφών πλούσιων σε «καλά» λιπαρά όπως, ελαιόλαδο, φυτική μαργαρίνη, ξηρούς καρπούς, αβοκάντο, ελιές, ταχίνι και λιπαρά ψάρια. Τα τρόφιμα τα οποία καταναλώνονται σε ιδιαίτερα μικρές ποσότητες είναι το ρύζι, τα ζυμαρικά, το ψωμί, τα αμυλούχα λαχανικά, τα φρούτα, η ζάχαρη, το μέλι και τα όσπρια.


Η κετογονική δίαιτα συνδέεται με την απώλεια βάρους;


Υπάρχουν αρκετές θεωρίες σχετικά με το γιατί η κετογονική διατροφή προάγει την απώλεια βάρους, αν και δεν έχουν αποδειχθεί με συνέπεια σε έρευνες.


Πιθανοί λόγοι μπορεί να είναι:

  • το αυξημένο αίσθημα κορεσμού λόγω της περιεκτικότητας σε λιπαρά της διατροφής,

  • η μείωση ορμονών που διεγείρουν την όρεξη, όπως η ινσουλίνη και η γκρελίνη, όταν καταναλώνονται περιορισμένες ποσότητες υδατανθράκων,

  • η αυξημένη ενεργειακή δαπάνη λόγω των μεταβολικών επιδράσεων της μετατροπής του λίπους και της πρωτεΐνης σε γλυκόζη και η προώθηση της απώλειας λίπους έναντι της άλιπης σωματικής μάζας, εν μέρει λόγω των μειωμένων επιπέδων ινσουλίνης.

Τα πλεονεκτήματα της κετογονικής δίαιτας:

  • Νευρολογική υποστήριξη: η συγκεκριμένη δίαιτα χρησιμοποιείται ως συνεπικουρική μέθοδος αντιμετώπισης της παιδικής επιληψίας. Τελευταία μάλιστα, εξετάζεται η πιθανή ευεργετική της δράση σε παθήσεις όπως η νόσος Parkinson και Alzheimer.

  • Απώλεια βάρους: μελέτες έχουν δείξει πως η κετογονική διατροφή οδηγεί σε μεγαλύτερη και ταχύτερη απώλεια βάρους σε σχέση με δίαιτες χαμηλής κατανάλωσης σε λίπος.

  • Αίσθημα πείνας – κορεσμού: η διαδικασία της κέτωσης προσφέρει το πλεονέκτημα της έντονης αίσθησης κορεσμού ενώ ταυτόχρονα μειώνει την αίσθηση της πείνας.

  • Ρύθμιση σακχάρου και ινσουλίνης: στις περιπτώσεις αυτές υπάρχει έντονο ενδιαφέρον για τις δίαιτες χαμηλών υδατανθράκων, όπως είναι η keto diet. Μελέτες υποδηλούν πως η κετογονική δίαιτα επιδρά με ωφέλιμο τρόπο στα επίπεδα σακχάρου του αίματος και στην ινσουλινοαντίσταση.

Τα μειονεκτήματα της κετογονικής διατροφής:


Η εφαρμογή μίας κετογονικής δίαιτας μπορεί να επιφέρει ορισμένες παρενέργειες στο άτομο που την εφαρμόζει, ειδικά στο πρώτο χρονικό διάστημα.


Τα πιο συνηθισμένα συμπτώματα που μπορεί να εμφανιστούν είναι τα εξής:

  • Πονοκέφαλος

  • Κούραση

  • Πείνα και ναυτία

  • Ευερεθιστότητα

  • Κακή ποιότητα ύπνου

  • Μειωμένη σωματική απόδοση

  • Χαμηλότερα επίπεδα σακχάρου στο αίμα

  • Δυσπεψία

  • Δυσάρεστη αναπνοή

  • Μυϊκές κράμπες στα πόδια

  • Δυσκοιλιότητα

  • Αυξημένος καρδιακός ρυθμός

Τέλος, σε κάθε περίπτωση, είτε χρησιμοποιείτε τη συγκεκριμένη δίαιτα για θεραπευτικούς σκοπούς, είτε για απώλεια βάρους θα πρέπει πάντα να συμβουλεύεστε τη γνώμη ενός ειδικού γιατρού ή διατροφολόγου ώστε να μην προκαλέσετε κάποια βλάβη στην υγεία σας, αλλά και για το χρονικό διάστημα που θα ακολουθήσετε αυτό το σχήμα διατροφής.



Πηγές:


Paoli A, Rubini A, Volek JS, Grimaldi KA. Beyond weight loss: a review of the therapeutic uses of very-low-carbohydrate (ketogenic) diets

Andrews RC, England CY, Wallace V, Thompson JL. The effect of macronutrients on glycaemic control: a systematic review of dietary randomised controlled trials in overweight and obese adults with type 2 diabetes in which there was no difference in weight loss between treatment groups.

Van Zuuren EJ, Fedorowicz Z, Kuijpers T, Pijl H. Effects of low-carbohydrate- compared with low-fat-diet interventions on metabolic control in people with type 2 diabetes: a systematic review including GRADE assessments.

https://www.medicalnewstoday.com/

www.hsph.harvard.edu/ Diet Review: Ketogenic Diet for Weight Loss


  • YouTube
  • Black Twitter Icon

info.fitnessworldgr@gmail.com

Αθήνα, Ελλάδα